søndag den 19. december 2010

Rustikke Vanillie-kranse



Har nu set vanilliekranse i forskllige opskrifter rundt om i blog land, men i dag valgte jeg at lave NYBH´s Rustikke Vanilliekranse   Nu er jeg jo ikke kendt for at have ret meget tålmodighed.... Så jeg gjorde det lidt anderledes, for havde ikke lige "tid" til at dejen skulle hvile i 2 dage...

Selve opskriften har jeg ikke som sådan lavet om... Men skriver som jeg gjorde... Birthes opskrift kan du se på linket.

Rustikke vanillie-kranse:
300 g mel
225 g smør, smeltet
125 g rørsukker
125 g mandler, med skrald ( altså de skal ikke smuttes ) , hakket forholdsvis fint
1 stang vanillie
1 æg

Tag kornene ud at vanilliestangen, kom dem i en blender eller en minihakker. Skær vanilliestangen i mindre stykker og kom også den i. Kør, til vaniljestangen er helt finthakket, min ville så ikke hakke den helt , så jeg tog de største stykker fra.

Hak mandlerne, til de er forholdsvis finthakket, men stadig med lidt bid i.

Jeg smeltede smøret, og imens blandede jeg mel, sukker, vanillie, og de hakkede mandler og ægget.

Dejen var ikke helt til at samle, tog lidt koldt vand på hænderne 4 gange og så var den fin.

Jeg har ikke sådan en kødhakker ting med vanilliekranse udstyr, så jeg tog en tyl og pressede dejen igennem den, brugte et skaftet på en trægrydeske... Det tog lige lidt mere tid end min tålnodighed... Er til , men det lykkes....

De blev bagt i 225 graders varm ovn, på næstnedereste rille i 7 min. Alm ovn.

De var lige lidt skrøbelige at få over på risten til afkøling , så 2 gik itu. Men fik ellers 35 stk.

Vi har holdt julehygge med Fruens ex her til eftermiddag, og kagerne blev gennemtestet, og godkendt hihihi

2 kommentarer:

  1. Ih, hvor er de fine! :-) De er altså pænere når der bruges sådan en dims - jeg må have sådan en....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe - Det var godt nok en besværlig måde jeg valgte, men synes de blev rimlig fine !!!

    Og de smager jo bare for vildt mums hihihi

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet