fredag den 17. december 2010

Jule småkager.........

Ja..... så blev jeg frisk nok til at bage julens småkager ......

En hel masse Brunekager .....
De nye udstikkere fra i dag blev brugt, og fine høje hæle hihihi Har lovet Fariy at lave småkager til hende også.

De er da lidt sjove ikk......... Tog en halv håndfuld smuttede mandler og hakkede fint og puttede i den halve brun kage dej.

Skulle også prøve nogle nye.......... Signe-Kageprinsessen var sød at dele hendes opskrift på Specier, hvis du klikker på linket , kan du se alle hendes ideer til disse små kager, og jeg skal helt sikker prøve dem.

Jeg prøvede disse :

Specier - de almindelige
185 g smør
100 g flormelis
½ æg
250 mel (helst kagemel)
korn fra en vanillestang

Jeg tilsatte så revet skral af en citron.

Laves som alm. mørdej.
Rulles i to stænger som pakkes i husholdningsfilm og lægges på køl indtil de skæres og bages 210 C varmluft i 7-10 minutter.

Jeg valgte at give denne dims, som var i pakke nr. 1 en chance mere og dejen var perfekt til den. Altså uden at den kom på køl.
De dufter skønt !!!! Er spændt på om Fariy kan lide dem...

Nå... Ja... Mine ynglings småkager er nogen der hedder Drømmere........... Jeg laver dem hvert år... Og har gjort det i mange år...... De skal se sådan ud...
 MEN......... I dag kom de altså til at se sådan , her ud..................... !
 De smager som de skal... De er bare ikke så kønne................ !
Drømmere :
280 g smør
200 g sukker
2 tsk vanillie
1½ tsk bagepulver
375 g hvedemel
130 g smuttet hakkede mandler


Alt blandes sammen, trilles til kugler, trykkes med gaffel på kryds og tværs.


Bages ved 200 gr i ca 10-15 min midt i, skal være let lysebrune. afkøles på rist. Opbevares i kagedåse. Jeg får ca 55-60 stk ud af denne portion.
Her dufter helt vildt af kager......i hele huset...........

5 kommentarer:

  1. De er fiiine! Nammenam!

    SvarSlet
  2. Hej Fairy - Ikke helt.. Men de smager godt...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  3. De drømmere er da super-nemme at lave. Og hold da magle, de smager bare skønt. Mange tak fordi du har delt opskriften. De er mine nye jule favoritter.

    Glædelig jul

    Birgitte

    SvarSlet
  4. Hej Birgitte - Ja, de er nemlig super nemme.. Det er bare mig der har klokket i det ... hihi

    Det er altid dem der bliver spist først hjemme hos os !
    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. I made your Drømmere recipe and result was very good. Thank you for posting.

    I am sorry for English, I wanted Danish cookies, so I used google translate to find your posting and read recipe. Photo looked very tasty, so I tried.

    I live in Japan, but now my kitchen smells like Denmark.

    jcp

    SvarSlet