fredag den 1. oktober 2010

Chokolademousse med skumfiduser


Min chokolade mousse med skumfiduser

150 g skumfiduser
20 g usaltet smør
200 g mørkt chokolade , ca 44 %
50 g fløde chokolade
60 ml varmt vand, nylig kogt..
½ l piskefløde ( ca 1/4 del bruges til den hvide chokolade mousse )
1 tsk vanillie ekstrakt


Klip skumfiduserne i 2 og kom dem på en pande.
Tilsæt smør. Hak chokoladen i mindre stykker.
Tilsæt vand, og tænd for komfuret. Rør af og til indtil det hele er smeltet.
( det må ikke koge )
Fjerne panden fra varmen.

Pisk fløden med vanillien, og vend den i chokolade massen, indtil det er blandet helt.
Kom massen i 8 desset glas og dæk med husholdningsfilm.
Stil dem i køleskabt til de bliver faste, hvilket tager mindst 3 timer....

Man kan lave farve skift ved osse at lave lidt hvid mousse.
60 g skumfiduser
100 g hvidchokolade ( hvid toblerone kan bruges...... )
lidt usaltet smør
½ dl kogt vand
ca 1/4 del af flødeskummet
Laves på samme måde som ovenstående.

Hæld en ske af den hvide mousse oven i ckokolade moussen, når den er hældt på glas.
 
Note : jeg har lavet den også med alm saltet smør og det er helt ok.

6 kommentarer:

  1. Nøj! Smager det lige så godt som det lyder? :-)
    Manner manner...

    SvarSlet
  2. Helt ærligt - det er da næsten tarveligt, at vise os andre sådan nogle billeder! Mit mundvand løber...
    Lyder fantastisk lækkert... Må prøves...

    SvarSlet
  3. Hej Piske - Ja, det synes ungerne og jeg... Og vi er vilde med dem der er blandet.... Fruen synes det er for sødt !!!

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  4. Hej Nanna - Undskyld.......

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. Uhhh... Den er så lækker! Og så nemt med skumfiduser! Migella har også en mousse med skumfiduser, den er også super...

    SvarSlet
  6. Hej Little Sunhine - Ja, den kender jeg godt, synes den er alt for stærk og ... vammel...

    Derfor for kastede jeg mig ud i at lave en der ikke var det... Og samtidig en som ungerne selv kan finde ud af at lave, med helt alm ting. Og det blev så denne her, efter en del... knap så heldige forsøg hihihi.

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet