tirsdag den 19. oktober 2010

Brunsviger


Jeg bruger opskriften fra Karolines KØKKEN bøgerne... Denne er er fra KK 2 side 51.

2½ dl mælk
50 g gær
100 g blødt smør
2 spsk sukker
½ tsk groft salt
2 æg
500 g hvedemel

( jeg tilsætter dog et lille drys vanillie og en lille bitte smule kardemomme )

Fyld :
150 g smør
150 g Brun farin

( jeg bruger 150 g ekstra brun farin til at drysse over kagen , lige inden den kommer i ovnen )

Bagetid : ca 25 min ved 200 g ( ikke varm luft )

Lun mælken og rør gæren ud her i ( jeg smuldre gæren og drysser sukkert over, og lader til stå og smelte til mælken er lun ). Bland de øvrige ingradienser i. Slå dejen godt sammen til den er blank og smidig.
 Bred dejen ud i en lille bradepande med bagepapir 25x30 og stil til hæving et lun sted 20 min.

Fyld:
Smelt smørret og tilsæt brun farin. Giv massen et opkog, under omrøring. Lav nogle dybe fordybninger i dejen og fordel sukker smør massen. ( her drysser jeg så med 150 Brun farin )

Kagen bages midt i ovnen.

Smager bedst samme dag

5 kommentarer:

  1. Guuuud hvor er det længe siden jeg har fået brunsviger og guuuud hvor ser din bare enormt lækker ud :-P Jeg vil netsurfe videre mens jeg messer stille - må ikke lave brunsviger, må ikke lave brunsviger....- :-)

    SvarSlet
  2. Mine tænder løber i vand... ;o)

    Hey, nu ved jeg hvorfor jeg har taget på den sidste tid... Det er da fordi jeg kigger på alle dine kager... Hi hi...

    Kh Britta

    SvarSlet
  3. Åh slurp! Det smager bare så godt! Nu har jeg virkelig lyst til snasket kage, uhmm... :-)

    SvarSlet