søndag den 20. december 2020

Æbleskiver

Ser her hvordan jeg steger dem

Æbleskiver 

Kan aller bedst lide æbleskiver når de er hjemme lavet.
Disser er bagt med udgangspunkt i Denne opskrift men har ændret lidt. 

Skriver her hvad jeg har brugt og i den rækkefølge jeg gør tingene.

Revet skal af 1 citron
3 æg
1 spsk sukker
Lidt salt
1 tsk bagepulver
1 tsk natron
1 drys kardemomme
Et sprøjt vanilje ( fra en tube Kan ikke huske hvad det hedder )
Det røres sammen med et piskeris

30 g smør smeltes

320 g mel måles op.

Halvdelen af melet hældes i skålen , og
der smeltede smør også.
 
Røres let sammen og 
3 dl kærnemælk røres i.

Resten af melet tilsættes og røres
1 1/2 dl kærnemælk røres i
Og så er dejen klar, den skulle gerne være lettere tung men luftig.
 
Jeg lægger en lille bitte klump smør i hvert hul, fylder dem næsten til kanten. 
Når de har fået stege skorpe vender jeg dem halvt med en " strikke pind " lader dem stege lidt mere, det i midten må ikke nå at stege færdig. Vendes igen og æbleskiven er nu kugle rund.



Jeg sætter et fad i ovnen ved 150° ikke varmluft  hvor de kommer i, efterhånden som de bliver færdige.
 

Vi spiser dem med flormelis og hindbær syltetøj. 


Glædelig Jul



Ingen kommentarer:

Send en kommentar