lørdag den 26. januar 2019

Florentiner med nougat creme

Florentiner - har været min ynglings bagerkage i mange år, mange laver dem dog med vanilje smørcreme og det kan jeg ikke lide, mange putter også rigtig meget appelsinskral i , og ja.. det kan jeg heller ikke lide.. Så nu har jeg forsøgt mig lidt frem, med at bage bundene, der måtte stadig godt være lidt mere karamel fornemmelse i bunden, men.. Tæt på tilfreds. Du kan se en video her , hvordan jeg har gjort

Dagen før du bager bundene, skal der laves klar til nougat cremen, for den skal stå på køl natten over.


Her er det en pakke nougat, hvor der er hældt 2 del varm fløde over, fløde må ikke koge, kun være lige ved.
Man røre stille og roligt til nougat er helt blandet med fløden, låg på og på køl til næste dag, hvor det piskes.
Selve bundene :

Alt laves i en gryde.

Start med at hakke ca 160 g mandler eller andre nødder, alt efter hvad du kan lide, og mål 5 spsk med top hvedemel op i en anden skål.

I gryden skal der :
5 spsk sukker med top
2 spsk brun farin med top
75 g smør
3 spsk piskefløde
2 spsk sirup
1 tsk vanilje med top
1/2 tsk fint salt uden jod

Det varmes og når det hele er smelte sammen, røres melet i, og der slukkes for varmen, når melet er godt rørt ud, tilsættes de hakkede mandler , røres godt sammen. Tages af varmen og køles ca 30 min i køleskabet.
 
Den lidt stive masse sættes i kugler i forme, og trykkes lidt flade.( man behøver ikke forme )

Bages ved ca 180 gr varmluft på næstnederste rille i ca 8 min, afkøles på rist i form. Halvdelen tages efterfølgende ud. Der smeltes chokolade som hver bund , smøres med på halvdelen af bunden.
Imens chokoladen stivner, piskes nougat cremen og fyldes i sprøjte pose.
Der sprøjtes nougat creme på den i formen og en bund bliver lagt oven på og de trykkes let.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar