fredag den 15. juli 2011

Kringle.. Det er sådan noget jeg mindes min farmor bagte...

Men i går blev min kollega ved med at tale om at hun havde set TV Søren Ryge og han havde bagt kringle, og den skulle være danmarks bedste kringle......  Jeg har så været inde og lure her på dr´s side  og selvfølgelig er der rosiner i............. Jeg bryder mig ikke om rosiner......... Hvis man klikker videre kommer man til  en forklaring på hvordan den laves af en ældre kogekone det havde jeg så bare ikke lige set, først............

Men.. Nu er vejret jo alligevel kun til at hygge i køkkenet i, så... Tjaa hvorfor ikke prøve at lave kringle... Dog uden rosiner.. og så bruger jeg altså smør i stedet for margarine.. Det kan jeg nemlig heller ikke lide..........

Her er opskriften som jeg har gjort :
 2 dl vand
50 g gær
300 g smør
3 spsk sukker
3 æg

Blandet sammen og sat til "hævning" i 20 min ( bruger den fremgangs måde der er beskrevet på dr. )

450 g mel tilsat, æltet i med hænderne... og det var da så godt nok noget klister stads, så tilsatte
150 g mel mere

Skal så hæve igen i ½ time..

Imens har jeg lavet fyldet..

Remonce :

225 g smør langsomt smeltet
225 g sukker
lidt kanel.
Og sat det på køl..

Dejen rulles ud og  det var godt nok stadig meget klistret, tror jeg dryssede 100 g mel mere ind i.... Da dejen var rullet rimlig tyndt ud, delte jeg den i 3  stænger hvor remoncen fordelses over. Jeg rev ca 100 g marcipan på også.. og dryssede lidt med kanel... Det blev dog til 4 for de var for lange til bradepanden...

De lukkes sammen lægges i bradepanden og hæver i 30 min...

Pensles med sammen pisket æg, drysses med sukker og hakkede mandler.

Bages i varm ovn på 220 gr, nederst i 14 min............

Den blev ret mums.......

5 kommentarer:

  1. Smovs...den udsendelse så jeg også, nu må jeg altså også prøve den en af dagene, og jeg vil give dig ret, hellere marcipan i end rosiner :-)

    SvarSlet
  2. Uhmm, hvor ser den god ud!!! Det er aldrig lykkedes mig at lave en god, gammeldags kringle, som jeg synes den skal smage. Måske jeg skal prøve denne :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Kringle helt som de så ud i ens barndom. Den ser god ud, og jeg er helt enig i at man aldrig aldrig aldrig skal bage med margarine, men kun i rigtigt smør! Og marcipan lyder super. Sjovt at det ikke er mælk men vand i dejen .....

    SvarSlet
  4. Hej Irene - Jeg så det desvære ikke selv, men.. jeg hørte om den.. igen og igen hihihihi

    Hej Birthe - Den er mums, kan spises både lun og kold, men tror jeg forsøger at lune den lidt i dag, og ser hvordan den så er.. Har også puttet en stang i fryseren...

    Hej Tante sød - Ja.. bare uden sveskerne og rosinerne... Var lidt bange for at den måske ville blive tør, men nej, den var helt fin...

    Ja.. undrede mig også lidt over vandet.. Men tænkte at når man bager visse fransbrød så er det også med vand...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. Mums, hvor ser den god ud, men jeg kan nu godt lide rosiner:-)

    SvarSlet